PENUKANG CERITA KARUT

My photo
Ulu Klang
A simple person with simple life..love beach and outdoor.. watermelon is my favorite fruit. Exercise is easy. Changing my eating is hard. I love, love, love to eat. My fitness goal is to run a 15K in 1 hour..tapi lari 10km pun da penat rase nak tercabut kaki ...

Sunday, January 8, 2012

Fikiran compang camping : Kawan!Rakan!Sahabat! Friends N friendship..

Tetibe nak menulis pasal mende ni.
Boleh dikatakan semua orang dekat dalam dunia ni hidup berkawan-kawan.
Tapi dalam berpuluh-puluh,ratus-ratus dan ribu-ribu kawan yang kita ada tak semuanya "kawan" yang betul-betul kawan. Sebab ada banyak jenis kawan..antaranya
  • Kawan yang tak berapa nak sekawan (ni jenis lalang la ni tolak sana pegi sana tolak sini pegi sini boleh jugak dipanggil talam bermuka-muka la)

  • Kawan baik sangat lepas tu jadi lawan yang best sangat (yang ni biasanya suka tikam dan tembak kawan dari belakang sebab susah sikit nak cam muka dia...kalau tikam/tembak depan-depan kantoi la pulak).

  • Kawan baik ( yang type ni waktu senang dia ada..susah pun ada.Tapi kalau waktu susah dia ada untuk dengar cerita dan adakalanya akan tolong tapi ikut mood dia.Okeyla at least boleh kurangkan problem yang ada.)

  • Kawan yang sejati ( susah senang sama-sama walaupun dia susah tapi still nak tolong jugak.Kawan yang macam ni susah sikit nak dicari.)
Aku pun tak tahu aku dalam kategori mana.Sebab aku tak boleh menilaikan diri aku sendiri.
Hanya seorang kawan yang boleh menilai kawan yang lain.Aku pun tak faham kenapa tiba-tiba nak menulis pasal mende ni.Mungkin lagi meningkat ke arah dewasa lagi banyak perangai kawan yang kita boleh jumpa. Yelah dulu masa kecik-kecik kawan je dengan semua orang.Tak pernah pulak terfikir yang orang benci ke,suka ke kawan dengan kita.Aci kawan je.

Melangkah masuk ke alam dewasa banyak pulak masalah antara kawan dengan kawan dan yang sekawan dengannya. Banyak sebab mungkin aku boleh bagi contoh kot.

Sebagai 1 contoh..

Jsut c tihs msg.evrey splleing of tihs msg is wrnog.

Btu sitll yuo can raed it wihtuot ayn mitsake =)

If you have a true relationship between your friends
Ignore mistakes of others and understand them easily.(nak ignore mistake orang memang susah la nak buat apatah lagi nak buat-buat faham.)

Tapi every people make a mistake termasuklah kita jugak .Kita selalu tengok kesalahan orang je tapi kadang-kadang kita pun salah jugak sebab everyone of us is not a perfect person and every mistake that we do is a lesson learned.Cuba maafkan kawan-kawan kita sebab adakalanya dia pun mungkin tak perasan apa yang dia buat itu adalah salah.What goes around comes around sebab kalau satu hari kita berada di tempat dia mungkin dia akan memafkan kita jugak kot (mesti ada positive thinking buat baik di balas baik).Tapi kalau dia memang betul-betul bersalah pun maafkan aje sebab dia tak reti nak menghargai orang lain anggap je otak dia tak berapa function tak macam otak kita yang genius ni (dalam erti kata lain buat apa nak tiru orang yang tak cerdik kan kalau kita ikut dia maknanya kita pun sama tak cerdik@bodoh macam dia senang cerita).

Tapi kebiasaanya orang susah sikit nak maafkan golongan yang kawan makan kawan ni.Yelah dahla tembak kita bertubi-tubi ,mestilah bengang.Senang cerita, maafkan aje dia, takut kita pun dalam tak sedar ada buat salah dengan dia jugak nanti kalau tiba-tiba Tuhan ambil nyawa tak sempat nak mintak maaf.Dia punya hal antara dia dengan Tuhan.Lagi satu bila dah terkena dengan orang yang macam ni anggap je benda ni ada hikmah, maknanya kita dah boleh kenal dengan orang-orang yang spesis suka menembak dan menikam tak tentu hala ni.So,sebelum terkena untuk kali ke-2 dah boleh lari jauh-jauh.

So untuk kawan-kawan ,rakan-rakan dan sahabat-sahabat aku di mana sahaja anda berada tak kisah lah anda dalam kawan kategori manapun aku amat menghargai kamu semua.

*** REMEMBER: WHATEVER HAPPENS, HAPPENS FOR A REASON***
Things don't happen for no reason, they happen to teach you something.

No comments:

Post a Comment