PENUKANG CERITA KARUT

My photo
Ulu Klang
A simple person with simple life..love beach and outdoor.. watermelon is my favorite fruit. Exercise is easy. Changing my eating is hard. I love, love, love to eat. My fitness goal is to run a 15K in 1 hour..tapi lari 10km pun da penat rase nak tercabut kaki ...

Saturday, January 7, 2012

Cerita bapa : Disebalik nama kita..

Sembang letop di kampung lagi...jam 1pagi..
Aku dah terbaring nak tidor..abang aku ajak jom lepak dapur aku masak air dah..kakak dah goreng kepok lepak-lepak sembang...mak ngan bapak pun ade tu..jom..aku pon on la..siap ajak
2 orang adik aku tu ha..

Dekat meja makan kat dapur 9 beradik kitorang semua ada.Ipar duai semua dah terbuai di alam mimpi.Aku panggil bapak aku bapak la...
Sambil minum air teh o yang abang aku buat(boleh tahan sedap la) aku tanya pak aku..
Pak orang sekarang ni kan selalu bagi nama anak diorang campur ada nama orang putih kadang-kadang letak nama orang putih terus..sedap jugak..tapi.boleh ke?

Bapak aku macam biasa tak pernah nak bagi jawapan straight..

Terus cakap Sabda Nabi yang telah diriwayatkan : “Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari Qiamat nanti dengan nama-nama kamu, oleh itu perelokkanlah nama kamu”.

Then masuklah cerita pasal nama mengikut Islam. Baru aku tahu yang masa akhirat nanti nama yang akan dipanggil dulu untuk dihisab ialah nama yang ade kaitan dengan nama Allah dan nama berkaitan Rasulullah dan para Nabi.

Ayahanda aku kata,kalau ada anak nanti jangan semberono je bagi nama.Contoh bagi nama anak makna pemarah tak pun makna lembu. Esok-esok kalau anak tu perangai tak semenggah jangan nak marah-marah.Marah kat diri sendiri sebab bagi nama tak senonoh dekat anak.Kadang-kadang makna nama tu buatkan dia jadi tak bermoral.Nama-nama anak jangan buat main.Kalau bagi nama yang tak elok seumur hidup la kita tanggung buruknya.Tu satu..yang lain nya kesian masa nak dihisab nanti bukan sorang atau dua orang yang dihisab nanti berjuta-juta orang dan kalau nama kita bukan nama saranan islam bayangkan kita orang yang ke 100 juta akan dihisab nak tunggu berapa ratus tahun..Takke lama tu? Dengan matahari atas kepala..Sedangkan sekarang ni pun kalau pegi bank kita beratur sekejap pun dah marah-marah tak sabar, itu yang tak sampai satu hari...cuba lah bayangkan kalau giliran kita beratus-ratus tahun.

Moral of the story x payah la nak letak nama anak glamour-glamour tapi takde makna ataupun makna tak bagus.Lagi satu banyak je nama yang sedap-sedap dalam islam ni.Makna pun cantik-cantik tak payah nak pening-pening 2-3 bulan fikir nak letak nama anak macam actor ataupun actress hollywood tu.

Kalau susah-susah sangat nak cari nama buat aja sembahyang hajat..Allah itu sentiasa ada untuk kita.

No comments:

Post a Comment