PENUKANG CERITA KARUT

My photo
Ulu Klang
A simple person with simple life..love beach and outdoor.. watermelon is my favorite fruit. Exercise is easy. Changing my eating is hard. I love, love, love to eat. My fitness goal is to run a 15K in 1 hour..tapi lari 10km pun da penat rase nak tercabut kaki ...

Saturday, January 7, 2012

Cerita emak : Disebalik doa-doa kita..kongsi rasa..

Takde istilah tahun baru 1-1-2012 ni.Sebab aku dah awal-awal lagi sambut awal muharam.
Satu je azam baru aku tahun ni..semoga ade sinar kejayaan buat aku untuk tahun ini serta untuk tahun-tahun mendatang.Kejayaan yang disertai keberkatan oleh Allah Maha Esa.Juga kudoakan kalian sahabat-sahabatku yang sering bersama ketika aku jatuh tergolek juga ketika aku senang semoga Tuhan merahmati hidup kalian.Ya Allah jauhilah aku..kedua ibu-bapaku...adik-beradikku...seluruh keluargaku..sahabat-sahabatku..juga generasi akan datang dari segala hasad dengki,fitnah dan juga segala maksiat yang boleh merosakkan aqidah..sesungguhnya aku hanyalah insan zalim dan hina yang tidak berdaya dan hanya kepadaMu lah tempat aku memohon pertolongan dan perlindungan.Amin.

*Doakanlah sahabat-sahabat kita dengan doa yang baik..persekitaran yang baik menjadikan kita seorang insan yang baik..sahabat mencerminkan siapa diri kita*

Cerita bonda...kepada kakak -kakak aku dan abang-abang aku yang dah berkawen..aku dan 2 adik lagi sebagai pendengar(memang begitulah kebiasaannya).

Korang esok-esok kalau berdoa jangan doakan untuk anak-anak je doakan jugak untuk ibubapa,adik beradik ,keluarga ,kawan-kawan dengan jiran-jiran jugak generasi akan datang sekali.Mintak dekat Allah..makmurkanlah jiran-jiranku..abang aku no-3 tanya...kenapa nak mintak makmurkan jiran.?kakak aku dengan soalan konfidennya...generasi akan datang apa kena-mengena mak?

Jawapan bonda untuk soalan-soalan berikut (jiran-jiran)

Sebab kita ni hidup dalam masyarakat,jangan pentingkan diri sendiri.Kalau sekarang ni mungkin kita takde masalah tapi anak-anak kita .Kita tak tahu apa akan jadi masa depan nanti.Anak-anak kita ni berkawan dengan anak-nak jiran tak kisah lah jiran depan ke, belakang ke, sebelah rumahke..Ke anak kamu tak berkawan dengan orang....sempat lagi bonda aku ni buat selingan..senyap abang aku .Sekurang-kurangnya kalau kita doakan yang baik-baik untuk jiran kita.At least hidup aman damai..anak-anak kita pun boleh la terhindar dari berkawan dengan orang yang bukan-bukan. Aku mencelah aku memang lembap sikit bab fikir-memikir ni..."tak faham la mak " macam ni...kalau semua orang @jiran mendoakan yang baik-baik sesama jiran @orang lain...mungkin satu masa anak kita tersasar jadi jahat....at least dengan doa-doa orang yang lain tadi dia boleh berubah jadi baik.Macam tu jugak kalau kamu doakan yang baik-baik untuk orang lain contohnya anak jiran kamu tu jahat.Tapi hari-hari kamu dengan jiran-jiran yang lain tadi berdoa yang baik-baik..tak mustahil die jadi baik satu hari nanti (pastu doa ni xtak payah nak riak-riak cakap dekat orang, cukup kita dengan Tuhan, sebab Dia Maha mendengar).Yang penting tersasar macam manapun dia sekurang-kurangnya balik ke pangkal jalan tu yang penting.Sebab doa yang baik-baik ni cepat atau lambat pasti Tuhan makbulkan..cuma perlu yakin dengan kekuasaan Dia.

Jawapan bonda untuk soalan yamg telah diajukan (generasi akan datang)

Ye..sekarang ni kamu dengan dunia kamu je long(panggilan kakak sulong ku).semua gelak..
Sekali emak sound tak payah nak gelak-gelak..kamu pun bukan paham sangat dengan apa yang mak cakap tadi tu..heheheh..

Macam ni..sekarang ni kamu ada anak.Esok-esok anak kamu kawen dapat cucu pulak .Esok-esok cucu kawen dapat cicit pulak.Takke itu generasi akan datang? Kalau kamu semua ni doakan untuk anak-anak je..Habis kat situ je lah..
Kakak aku sorang lagi mencelah pulak..mak... kan setiap mak bapak tu pasti akan doakan anak-anak die dengan doa yang baik.Kalau kita tak buat pun takpe kan?

Memang takpe..cuba kamu bayangkan emak ni dah ada cucu sekarang.Emak sentiasa doakan cucu-cucu mak ni berjaya dunia akhirat.Doa kita ni memang tak nampak sekarang ni.Tapi setiap doa yang kita kirimkan tu cepat atau lambat mesti sampai.Kamu bayangkan kalau mak mati nanti at least ada cucu yang mendoakan nenek dengan atuk dia dekat sana nanti.Kamu bayangkan dapat doa dari anak-anak,cucu-cucu,cicit-cicit.Doa-doa ni macam kalau dekat dunia ni..orang kaya makan sedap-sedap dekat hotel 5 bintang orang miskin mengemis mintak makanan.Dekat kubur tu nanti kalau banyak doa yang dikirim banyak lah cahaya yg menerangi kita..Kalau takde sape yang kirim doa..Kesian la gelap je kubur dia.Kamu semua ni nak jadi pengemis ke nak makan kat hotel yang bintang-bintang tu? Soalan membunuh dari bonda..hahaha..Mesti la nak makan kat hotel btoi x?


End of our kuliah malam sampai pagi di kampong.



"biasanya ayahanda yang cakap kali ni bonda pulak ambil position".


Tak pernah terfikir sampai tahap macam itu pun lagi.Betapa ramainya orang yang pentingkan diri sendiri macam aku ni.Fikir-fikir balik takde salah pun doakan orang-orang lain..






^^^^^^My parent is the best teacher ever.Love u mak and bapakku^^^^^^







Sekadar perkongsian bersama.


No comments:

Post a Comment